Voor 23.00u besteld, volgende werkdag in huis

Angstige gevoelens: hoe je ermee omgaat

Veel van onze volgers klagen over het soms hebben van “angstige gevoelens“.
Vaak is de oorzaak hiervan hormonaal, maar die link wordt soms over het hoofd gezien.
Bijvoorbeeld de dagen voordat we ongesteld worden, kunnen we te maken krijgen met een rollercoaster aan gevoelens en emoties.

Angstige gevoelens door een onbalans

Dit kan komen door het uit balans zijn van de hormonen oestrogeen en progesteron.
Bijvoorbeeld voordat je ongesteld wordt, daalt je oestrogeen level en soms is de verhouding tussen je oestrogenen en progesteron verstoord, wat veel klachten kan geven.

Beide hormonen zijn erg belangrijk om in balans te houden, want anders kun je je somber, angstig of ongelukkig voelen en veel gaan piekeren. Dit zie ik echt dagelijks bij vrouwen die mij benaderen. Vaak wordt er dan gezegd dat het geen pretje is om een vrouw te zijn en dat dit er allemaal bij hoort.

Maar dat hoeft echt niet. Oke af en toe een dipje of een baaldag mag natuurlijk best, we zijn allemaal mens. Maar als angstige gevoelens de overhand gaan nemen, is het niet meer prettig. Het is mijn doel om jou daarbij te helpen en die balans goed te krijgen. Want gelukkig is er wel wat aan die angstige gevoelens te doen!

In deze blog geef ik je 7 natuurlijke tips hoe jij deze angstige gevoelens wellicht verminderen of helemaal voorkomen.

1. De juiste voeding

Voorbeelden van goed eten zijn: Regelmatig kruisbloemige groenten eten zoals: gekookte of gestoomde broccoli, bloemkool, spruitjes. Omdat deze helpen je oestrogeenmetabolisme te ondersteunen.

Sowieso raad ik het eten van veel groenten aan, vanwege de vitamines en mineralen maar ook de vezels, omdat deze een teveel aan oestrogenen helpen te verminderen.  
Ook zijn voedingsmiddelen rijk aan B6 belangrijk om te eten zoals: eieren, vis, haver en  peulvruchten. Om zowel de oestrogeen- als de progesteronspiegel te ondersteunen. Maar denk ook aan vitamine C, dit is een nuttige voedingsstof voor optimale progesteronspiegels en voor de ondersteuning van de bijnieren. Je vindt het in bladgroenten, boerenkool, kiwi’s en citroen.

2. In de natuur zijn

Als je tijd in de natuur doorbrengt kan dit gevoelens van angst verminderen. Als je je alleen al 20 minuten in de natuur bevindt dat dit je stressniveau drastisch verlagen, en het helpt je bij het creëren van een positieve mentale blik.

3. Suppletie: magnesium & PMS support

Magnesium werkt erg goed om angst te verminderen, en dus ook  angst vóór de menstruatie. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium zijn onder meer hele pure chocolade, avocado, bladgroenten, noten en zaden. De meeste mensen krijgen niet genoeg magnesium via hun voeding binnen en daarom kan suppletie nodig zijn. 

Ook de PMS support kan goed helpen om angsten (en ook moodswings) voor de menstruatie te verminderen. Lees hieronder een aantal reacties van dames waarbij de PMS support goed geholpen heeft tegen angsten.

4. Sociale contacten

Vorige week heb ik het hier al over gehad, het hormoon Oxytocine: ook wel bekend als het liefdeshormoon, is een krachtige chemische stof die o.a vrijkomt wanneer we huid op huid contact hebben. Dus het geven van een fijne knuffel bijvoorbeeld.  We maken dit ook aan wanneer we geslachtsgemeenschap hebben, of wanneer we ons gelukkig voelen in onze sociale kringen. Het hebben van fijne verbindingen met mensen is erg belangrijk voor ons vrouwen en zorgt voor meer Oxytocine.

Oxytocine triggert serotonine en hierdoor voelen we ons gelukkig. Dus mijn advies is: knuffel er met je geliefde en of kinderen of huisdier lekker op los. Dat verlaagt ons stresslevel.

5. Stress verminderen

Uiteraard is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Stress en angst zijn connected aan elkaar. Dus als je je angst terug kunt dringen doe je dit automatisch ook met je stressniveau. Alles wat je doet om de productie van stresshormonen te minimaliseren zal angst ook minder aan de orde maken. Yoga, mindfulness of goede communicatie met mensen die je lief hebt, kan je stress verlagen.

6. Slaap bij angstige gevoelens

Over slaap gesproken: de meesten van ons zullen meer angstige gevoelens ervaren, als we te weinig hebben geslapen. In de nacht is het de bedoeling dat cortisol afneemt terwijl melatonine stijgt. Het beschermen van je circadiane ritme is ongelooflijk krachtig voor het creëren van evenwichtige hormonen. Goed en genoeg slapen( liefst 8 uur) is een must om die angstige gevoelens onder controle te houden.

7. Adaptogene kruiden die helpen bij angstige gevoelens

Adaptogenen zijn een groep kruiden die bekend staan om hun vermogen om stress te verminderen en de bijnierfunctie te verbeteren. Onze bijnier- en eierstokfunctie zijn nauw met elkaar verbonden.

Als je lichaam stress ervaart, kunnen de hersenen een signaal naar de klieren sturen om stresshormonen te produceren en de productie van progesteron te verlagen. Dit is een aanpassingsmechanisme dat is ontworpen om je te helpen overleven, maar het kan ook leiden tot angstgevoelens voor je menstruatie.

Voorbeelden van goed in te zetten adaptogene kruiden zijn: Rhodiola, Ashwagandha, Zoethout, Reishi-paddenstoel, Cordyceps en Maca.

In de Relax Support zit o.a. Ashwagandha, maar ook L-Theanine.
Het is aangetoond dat L-Theanine symptomen van angst en fysiologische tekenen van stress, zoals hoge bloeddruk verminder. Win-win dus!

Disclaimer: Dit artikel is informatief bedoeld. Het is geen vervanging van medische diensten en informatie. Raadpleeg bij twijfel en medicijngebruik altijd een huisarts of behandelend arts.

In winkelwagen