Voor 23.00u besteld, volgende werkdag in huis

Laaggradige ontstekingen: wat je ertegen kunt doen

Misschien heb je de term weleens voorbij zien komen: laaggradige ontstekingen. Er is sprake van laaggradige ontstekingen als het immuunsysteem continu overactief is. Er is continu een lichte immuunreactie. Zo licht dat je het in eerste instantie niet merkt. De klassieke symptomen van een ontsteking zijn namelijk afwezig. Wist je dat veel mensen dus chronische ontstekingen hebben zonder dat ze het door hebben?

Symptomen van een laaggradige ontstekingen

Wat je op een gegeven moment merkt is dat je vermoeider en prikkelbaarder wordt. Ook kan je stemming en libido verminderen. Na verloop van tijd leidt laaggradige ontsteking tot de ontwikkeling van allerlei klachten en ziekten, maar ook tot hormonale klachten als: acne, hoofdpijn, ovulatiepijn, krampen etc.

Laaggradige ontsteking is dus een grote bedreiging voor onze gezondheid. Het is als een sluipmoordenaar. Je hebt niets door en opeens slaat het toe!

Laaggradige ontsteking verhelpen met de juiste voeding

Eet de voedingsmiddelen in onderstaand plaatje en let met name op je vet-inname. Eet dus veel vaker kokosolie, avocado en extra vierge olijfolie en zorg voor voldoende omega 3 vetzuren. Omega 3 is een belangrijke ontstekingsremmer en daarom helpt het bij laaggradige ontstekingen. Eet dus een paar keer per week vette vis met veel omega 3-vetzuren (zalm, haring, makreel) en maak regelmatig een curry met lekker veel kurkuma!

De beste ontstekingsremmer: omega-vetzuren

Omega 3-vetzuren horen voor mij echt bij de basissuppletie. Hoe belangrijk die wel niet zijn, alleen al als bouwsteen voor onze hormonen! Daarnaast zijn ze goed voor hart en bloedvaten, dragen ze bij aan een gezond zenuwstelsel en helpen ze bij het behoud van een goed geheugen en goede gemoedstoestand. Tot slot spelen ze, een essentiële rol in het ontstekingsproces in ons lijf: omega 6-vetzuren zetten ontstekingen aan en omega 3-vetzuren zijn nodig om ontstekingen weer uit te zetten.

Heb je last van acne?

Zet dan ook zeker omega 3 in als supplement. Acne herken je aan een vette, onrustige huid met puistjes. Die zijn ontstaan als gevolg van een verhoogde talgproductie en een verhoogde ontstekingsactiviteit in het lichaam. Omega 3 werkt ontstekingsremmend en kan dus helpen bij het verminderen van acne.

Heb je last van endometriose?

Bij vrouwen die last hebben van endometriose zit het baarmoederslijmvlies (ook wel endometrium genoemd) niet alleen in de baarmoeder, maar ook op andere plekken, zoals het buikvlies, de eierstokken of tussen de vagina en endeldarm. Helaas is nog niet precies duidelijk hoe dit weefsel op die andere plekken terecht kan komen. Mogelijk spelen erfelijke factoren een rol. Het vervelende is dat het endometrioseweefsel ook reageert op de hormoonschommelingen van de maandelijkse cyclus, waardoor er tijdens de menstruatie bloedingen ontstaan, net als in de baarmoeder. Irritatie van het weefsel kan pijnlijk zijn en ook nog allerlei andere vervelende gevolgen hebben, zoals: verklevingen, littekenweefsel en cystes. Meer over endometriose lees je hier.

Dan is omega-3 ook een aanrader om extra te suppleren. Bij deze aandoening is het immuunsysteem steeds actief. Dit kan allerlei vervelende gevolgen geven, zoals plaatselijke ontstekingsreacties, verklevingen, littekenweefsel en cystes. Omega 3 kan hierbij ondersteunen.

Waarom kiezen wij voor olie uit algen?

Algen zijn de primaire en hiermee zuiverste bron van de omega 3-vetzuren DHA en EPA. Daarom kiezen we voor deze vegan versie van deze gezonde meervoudig onverzadigde vetten. Het is ook de duurzaamste keuze met een relatief lage CO2-footprint.

Disclaimer: Dit artikel is informatief bedoeld. Het is geen vervanging van medische diensten en informatie. Raadpleeg bij twijfel en medicijngebruik altijd een huisarts of behandelend arts.

In winkelwagen