Vanaf €75,- gratis verzending
Voor 23.00u besteld, morgen in huis

Oestrogeendominantie: wat je ertegen kunt doen

Oestrogeendominantie: een veelvoorkomend probleem waar veel vrouwen mee te maken hebben. En misschien ben jij er daar ook één van. Oestrogeendominantie ontstaat wanneer er een verstoorde balans optreedt tussen de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron.

Welke hormonale klachten horen bij oestrogeendominatie?

  • PMS
  • Pijnlijke en gezwollen borsten
  • Hormonale hoofdpijn/migraine
  • Moodswings, prikkelbaarheid, somber
  • Gewichtstoename / Vetopslag op de billen
  • Opvliegers
  • Humeurschommelingen
  • Endometriose
  • Onvruchtbaarheid
  • Geen gewicht kunnen verliezen

Progesteron vs oestrogeen

Bij oestrogeendominantie zijn er (te) veel oestrogenen in het lichaam aanwezig zijn ten opzichte van progesteron. Het is wat verwarrend, maar het kan zijn dat je oestrogeendominant bent, terwijl je toch niet genoeg oestrogeen hebt om je goed te voelen. In dat geval is je progesterongehalte dus ook heel laag, en dat kan makkelijk gebeuren, omdat je progesterongehalte al vanaf je 35ste begint te dalen.

Hierdoor heb je, relatief gezien, ook in de menopauze nog altijd meer oestrogeen dan progesteron, ook al daalt het oestrogeengehalte dan ook snel. Snap je het nog? Het belangrijkste om te onthouden is dat bij oestrogeendominantie de werking van oestrogeen te sterk wordt ten opzichte van progesteron, wat leidt tot bovenstaande klachten.

Wat zijn de oorzaken en symptomen van een te hoog oestrogeengehalte?

Oestrogeendominantie kent vele oorzaken. En voordat ik al mijn tips met je deel, deel ik hieronder een aantal oorzaken. Dan weet je precies waar jij mee aan de slag kunt.

1. Te veel stress zorgt voor een oestrogeendominantie

Bij te veel stress maak je veel van het stresshormoon cortisol aan… uit het hormoon progesteron. Dus bij veel (chronische) stress wordt de beschikbaarheid van progesteron onderdrukt. Hierdoor wordt het progesterongehalte te laag ten opzichte van de hoeveelheid oestrogenen.

2. Veel suiker eten leidt tot veel vetweefsel

Vaak en veel koolhydraten en suikers eten leidt tot veel productie van het hormoon insuline. Insuline probeert om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Dit hormoon zorgt namelijk voor de opname van glucose uit je bloed in je cellen. Hebben je cellen genoeg en is er glucose over? Dan zorgt insuline ervoor dat dit als reserve-energie wordt opgeslagen in je vet. Veel suikers eten en overtollige glucose leidt dus tot veel vetopslag. Oestrogenen worden ondermeer aangemaakt in je vetweefsel. Als je veel vetweefsel hebt, is het gevolg dat hier veel oestrogenen worden aangemaakt.

3. Xeno-oestrogenen dragen bij aan oestrogeendominantie

Bestrijdingsmiddelen, verpakkingsmateriaal, plastics, schoonmaakspullen, cosmetica…, de lijst met chemische, oestrogeenachtige stoffen die ontregelend in ons lichaam werken, is helaas inmiddels heel erg lang. We noemen deze stoffen ook wel xeno-oestrogenen. Het probleem is dat ze de werking van ons eigen oestrogenen verstoren. Doordat ze zo alom aanwezig zijn krijgen we dus snel te veel oestrogenen door in ons lichaam, nep of niet.

4. Slechte leverwerking door verontreinigde producten

Onze lever is onze chemische fabriek en heeft allerlei functies, waaronder het ingang zetten van de afbraak van onze overtollige oestrogenen. Je kunt je voorstellen dat deze afbraak niet lekker loopt als je lever druk is met andere taken. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij chronische stress. Je lever ondersteunt dan de stressreactie. Dit zorgt ervoor dat er te veel oestrogenen blijven circuleren.

5. Perimenopauze en progesteronafname

Je progesteronaanmaak begint al af te nemen, zo een vijftien jaar voor de daadwerkelijke menopauze. Vaak daalt het progesterongehalte tijdens de perimenopauze hierdoor sneller dan het oestrogeengehalte. Dit kan ook verklaren waarom je PMS-klachten richting de overgang heviger worden.

Wat kun je zelf doen tegen oestrogeendominantie? Onze 5 tips!

Nu je weet wat de oorzaken van oestrogeendominantie zijn, is het natuurlijk ook fijn om te weten wat je ertegen kunt doen. Hieronder geef ik je tips over hoe je met een oestrogeendominantie om kunt gaan.

1. Vermijd (chronische) stress zoveel mogelijk.

Kijk wat jou stress geeft en probeer hier zoveel mogelijk iets aan te doen.Vermijd (chronische) stress zoveel mogelijk. Kijk vooral ook waar je van ontspant en voeg dit toe in je dagelijks leven. Wil je je wat meer relaxed en ontspannen voelen? Probeer dan de Relax Support eens.

2. Rem zoveel mogelijk de aanvoer van xeno-oestrogenen

Het zal niet meevallen om alle xeno-oestrogenen uit te bannen, maar naast biologische voeding, kan het helpen om te kiezen voor voedsel uit glas, in plaats van blik of karton. Probeer plastic verpakkingen zoveel mogelijk te vermijden. Kies verder je cosmetica en schoon- maakmiddelen met zorg uit en drink water uit een hard plastic waterflesje.

3. Ondersteun je lever en darmen

Kies voor gezonde, biologische voeding met voldoende eiwitten en dagelijks 500 gram groenten. En eet vooral ook drie tot vier keer per week groente uit de kruisbloemige familie, zoals broccoli, bloemkool, boerenkool, spruitjes, witte, rode en palmkool. Drink elke ochtend een glas lauwwarm water met citroen of appelazijn of gember. En drink verder alleen als je echt dorst hebt, zo voorkom je onnodige uitscheiding van kostbare mineralen. Tot slot helpen kefir en andere gefermenteerde voedingsmiddelen zoals kimchi je darmen.

4. Slik het supplement PMS support: hét supplement tegen oestrogeendominantie

Onze bestseller, PMS support is aan te raden als je last hebt van oestrogeendominantie. Dit supplement helpt om oestrogeen en progesteron in balans te brengen. Je kunt hem hier bestellen.

Als je symptomen van oestrogeendominantie ervaart en herkent, is het belangrijk om te onthouden dat je niet alleen bent. Er zijn veel vrouwen die met dit probleem te maken hebben. Door je levensstijl aan te passen en gezonder te leven, kun je oestrogeendominantie aanpakken en je gezondheid verbeteren!

Alles hierover leer ik je natuurlijk in mijn online programma’s!

Disclaimer: Dit artikel is informatief bedoeld. Het is geen vervanging van medische diensten en informatie. Raadpleeg bij twijfel en medicijngebruik altijd een huisarts of behandelend arts.

In winkelwagen